Immunitat i Ioga

Oct 16, 2020 | Articles

Com bé sabem, el coronavirus “és un nou tipus de virus que produeix en les persones una malaltia infecciosa anomenada Covid-19”[1], la qual produeix diverses infeccions respiratòries, algunes de comunes i d’altres de més greus[2]

A data d’abril-març d’aquest any, segons FitBit, els nivells d’activitat física als països europeus, s’han reduït entre un 7% i un 38% tan sols en la primera setmana de confinament[3]. A Espanya, els nivells han sigut els pitjors de la zona euro, decreixent l’activitat física un 38%[4]. A més, segons dades de Google, fins a l’11 d’abril, l’activitat física relacionada amb les visites recreatives i als parcs van disminuir un 92% i un 85%, respectivament[5].

Si aquestes dades ens semblen dramàtiques, abans de la pandèmia, només el 24% dels adolescents, el 66% dels adults i el 68% de la gent gran a Espanya complien les recomanacions de l’OMS referent a l’activitat física[6]

Certament, el distanciament social i les mesures de confinament, han reduït exponencialment l’activitat física de milions de persones arreu del món. 

«L’activitat física regular, beneficia tant el cos com la ment»

Tal com ens recorda el Barcelona Institute for Global Health, els efectes beneficiosos d’una activitat física regular durant la pandèmia COVID-19 són: l’increment de la salut immunològica i respiratòria, de la salut mental i metabòlica, així com de la salut cardiovascular, òssia, i de la salut social i emocional.

L’OMS, per la seva banda, ens diu que s’ha de ser el més actiu possible, ja que l’activitat física regular, beneficia tant el cos com la ment[7]. Així, mitjançant una activitat física adient, podrem “reduir la pressió arterial, controlar el pes i reduir el risc de malalties cardiovasculars, d’ictus, diabetis tipus 2, i diversos càncers”[8], essent tot això, malalties que poden augmentar la susceptibilitat a la Covid-19. 

I és cert, l’exercici diari enforteix el sistema immunitari i contraresta comorbitats que ens fan més susceptibles a tindre uns efectes de la Covid-19 més greus[9], d’aquí que “molts investigadors teoritzen que ser físicament actius augmenta la immunovigilància contra patògens infecciosos, inclosos els virus[10]

En conseqüència i, en línia amb les recomanacions de l’OMS, es dedueix que reduir l’activitat física pot “incrementar la susceptibilitat a la infecció i augmentar algunes comorbitats associades amb […] la Covid-19”[11]

Com ens pot ajudar el ioga?

La ciència ens ha afirmat, i ho continua fent, totes les antigues creences iògiques referent a les propietats beneficioses del ioga. 

Com afirmen en l’estudi “Yoga and immune system functioning: a systematic review of randomized controlled trials” del Journal of behavioral medicine, el ioga és una antiga pràctica ment-cos de la qual es reconeix, cada vegada més, que té beneficis per a la salut en diverses condicions clíniques i no clíniques

Tal com exposem en l’article “Beneficis de la pràctica del Ioga[12], el ioga té múltiples efectes positius en la salut com, per exemple: la prevenció de malalties i de l’estrès; la disminució de la pressió arterial; l’estabilització dels nivells de sucre en diabètics; la millora de la salut cardiovascular, etcètera. 

Certament, el ioga pot enfortir el sistema immunitari i, per això, és tan necessari i més en plena pandèmia. Cal destacar que, fins i tot l’OMS, ha recomanat la seva pràctica davant l’actual situació[13]: “El yoga nos hace más resilientes y nos da calma frente a la emergencia generada por el coronavirus”[14].

La pràctica d’asanes ajuda el sistema immunitari, aconseguint reduir les hormones de l’estrès, ajudant als pulmons i al tracte respiratori i estimulant el sistema limfàtic[15]. En paraules de la Doctora Kathleen Fry, “el ioga ho treballa tot”[16].

«El ioga és essencial com a complement als tractaments mèdics»

Però això no és tot, si bé la pràctica d’asanes és essencial per tal de prevenir infeccions; el pranayama (exercicis respiratoris) construeix una resistència contra determinats organismes nocius[17]. Gary Kraftsow, en el seu llibre “Yoga for Wellness” (1999), exposa que les infeccions del refredat i la grip, així com altres afeccions respiratòries, estan «directament relacionades amb una resposta immune debilitada» a causa dels «hàbits respiratoris irregulars i alterats”. 

Així és que, com ens demostren els estudis científics, el ioga és essencial com a complement als tractaments mèdics[18]. Aquesta pràctica mil·lenària, promou la salut global del nostre cos, millorant el sistema immunitari en general[19], i el limfàtic en concret; mantenint-nos forts i flexibles; millorant el sistema cardiovascular, digestiu i respiratori. 

Per aquestes raons i, aprofitant l’actual situació com a excusa, recomanem a tothom, més que mai, ser actiu i practicar ioga. A Hridayam ens prenem la higiene molt seriosament, per això estem prenent totes les mesures de seguretat i d’higiene pertinents, amb la finalitat d’oferir als nostres associats, un espai segur on poder gaudir i experimentar tots els beneficis del ioga. 

Ara més que mai, Ioga. 

-Naren B.C.


[1] Generalitat de Catalunya. (n.d.). Què és el coronavirus? Canal Salut. https://canalsalut.gencat.cat/ca/salut-a-z/c/coronavirus-2019-ncov/ciutadania/que-es-coronavirus/

[2] Ibíd.

[3] Staff, F. (2020, March 24). The Impact Of Coronavirus On Global Activity. Fitbit Blog. https://blog.fitbit.com/covid-19-global-activity/

[4] Ibíd.

[5] Mobility, G. Spain March 29, 2020 Mobility changes. (2020). https://www.gstatic.com/covid19/mobility/2020-04-11_ES_Mobility_Report_en.pdf. Accessed April 21st, 2020. 

[6] World Health Organization. Spain Physical Activity Factsheet 2018. http://www.msssi.gob.es/profesionales/saludPublica/prevPromocion/Estrategia/Recomendaciones_ActivFisica.htm. Accessed April 21st, 2020. 

[7] World Health Organization. (n.d.). #HealthyAtHome – Physical activity. WHO. https://www.who.int/news-room/campaigns/connecting-the-world-to-combat-coronavirus/healthyathome/healthyathome—physical-activity

[8] Ibíd.

[9] Siordia, J. A. (2020). Epidemiology and clinical features of COVID-19: A review of current literature. Journal of Clinical Virology, 127, 104357. https://doi.org/10.1016/j.jcv.2020.104357

[10] Woods, J. A., Hutchinson, N. T., Powers, S. K., Roberts, W. O., Gomez-Cabrera, M. C., Radak, Z., Berkes, I., Boros, A., Boldogh, I., Leeuwenburgh, C., Coelho-Júnior, H. J., Marzetti, E., Cheng, Y., Liu, J., Durstine, J. L., Sun, J., & Ji, L. L. (2020). The COVID-19 pandemic and physical activity. Sports Medicine and Health Science, 2(2), 55–64. https://doi.org/10.1016/j.smhs.2020.05.006

[11] Ibíd.

[12] P. Hridayam S.D.S. (2020, May 31). Beneficis de la pràctica del Ioga. Haridayam Ioga Reus. https://haridayam.cat/estudis-cientifics-beneficis-ioga/

[13] Infosalus. (2020, June 19). La ONU resalta que el yoga “da calma” frente a la emergencia por el COVID-19. https://www.infosalus.com/salud-investigacion/noticia-onu-resalta-yoga-da-calma-frente-emergencia-covid-19-20200619181928.html

[14] ONU. (2020, June 19). El yoga nos hace más resilientes y nos da calma frente a la. Noticias ONU. https://news.un.org/es/story/2020/06/1476232

[15] Pirisi, A. (2017, April 5). Support Your Immune System: Yoga for Wellness. Yoga Journal. https://www.yogajournal.com/lifestyle/support-your-immune-system

[16] Ibíd.

[17] Ibíd.

[18] Falkenberg, R. I., Eising, C., & Peters, M. L. (2018). Yoga and immune system functioning: a systematic review of randomized controlled trials. Journal of behavioral medicine, 41(4), 467–482. https://doi.org/10.1007/s10865-018-9914-y

[19] Ibíd.

Sobre nosaltres

Som una organització espiritual dedicada a la pràctica i contemplació de l'Ésser, la meditació i la pregària, fundades en els valors humanitaris del IOGA...

[ Segueix... ]